maandag 18 mei 2015

Dag 52: Bazas (rustdag)





Rustdag vandaag. De tweede sinds mijn vertrek op 28 maart. Er zijn voorstanders van rustdagen, maar er zijn evenveel tegenstanders. Sommigen zeggen dat het niet goed is voor je spieren en gewrichten om een dag helemaal niet te stappen. Wie heeft de waarheid in pacht? Ik zeg: luister naar je lichaam en handel met verstand. Ik voelde al enkele dagen dat ik vermoeid was na een tocht van pakweg 20 à 25 km. In het begin had ik daar helemaal geen last van. ’s Nachts voelde ik soms mijn spieren nawerken van de constante geleverde inspanningen.






 Binnen 10 dagen sta ik voor de zware dag over de Pyreneeën. Je kunt dus maar beter goed voorbereid zijn. In Bazas is wel wat te zien, dus leek het ons een goed idee om hier de rustdag te nemen. Toch breken wij niet helemaal met de gewoonten, wij zitten al aan het ontbijt om 07u30 maar nemen rustig de tijd. Rond negen uur verlaten wij het hotel Saint Vincent om ons naar de grote parking in Bazas te begeven.









 Straks komen Kristien en Michel, vrienden van Herman, naar hier met hun mobilhome. Wij kunnen onze rugzak hierin achterlaten en samen bezoeken wij de stad. In Bazas is meer te zien dan alleen maar de kathedraal. Wij volgen een plannetje dat ons langs de mooiste straatjes en gebouwen brengt. En wij nemen hiervoor rustig de tijd, eigenlijk de hele voormiddag. De wandeling brengt ons aan de stadsmuren uit de XIII-XIV-de eeuw en de enige overgebleven stadspoort uit de XIX-de eeuw. Gisteren was ik hier Bazas binnengekomen.









 Wij lopen langs de oude waterpunten: lavoirs, waterputten, bronnen en fonteinen (zo goed als allemaal buiten werking)
























. Mooie, grote huizen zoals het Hotel Bouriot (XVIII-de eeuw), Hotel de Laboyrie (XVI-de eeuw), het mooie Hotel de Ville, enz..
















 Enkele mooie tuinen zoals de rozentuin van de Sultan en de tuin van de kathedraal met overblijfselen van bouwwerken tot 300 jaar voor Chr.






















 Opmerkelijk zijn de vele huizen met merkwaardige deurknoppen in de  vorm van handen, soms zelf heel gedetailleerd gescalpeerd.










 Wat ons nog opvalt is dat hier zo goed als geen levende ziel te bespeuren is, en zo goed als alle winkels en restaurants zijn dicht. Op de middag vinden wij toch een restaurantje en daar nemen wij het menu van 12,50 euro. Voorgerechtenbuffet à volonté, rundsbavette met frieten, en crème brulée, en een karafje wijn. Daarna nemen wij afscheid van onze vrienden die hun vakantie in de streek verzetten.








In het Office de Tourisme krijgen wij wat later onze stempel  de code van de gemeentelijke refuge. Deze ligt  aan de ringweg rond de stad (Cours du Maréchal Joffre), een heel drukke en lawaaierige weg. Vanuit onze venster hebben wij een mooi zicht op de daken van de oude stad en de toren van de kathedraal. Nog wat inkopen doen en voor de rest zoveel mogelijk niksen, het is tenslotte ‘rustdag’!
Herman en ik plannen nog samen de volgende dagen. De stopplaatsen veranderen dikwijls in functie van de beschikbare gites of refuges.








 Morgen gaat het naar Captieux (20,6 km), daar boekten wij een kamer in het hotel Le Cap des Landes. Dan gaat het achtereenvolgens naar Roquefort-de-Marsan (29 km), Mont-de-Marsan (27,5 km), Saint-Sever (19 km), Beyries (26,8 km), Ortez (18 km), Sauvettere-de-Béarn (23 km), Ostabat (24 km) en op woensdag 27 mei Saint-Jean-Pied-de-Port (21,3 km). Ik zal er een dag langer over doen dan op mijn initiële planning, maar zo is de spreiding van de kilometers wat evenwichtiger.
Vandaag is in Vilvoorde een postpakket vertrokken naar Saint-Jean-Pied-de-Port met mijn fleeceslaapzak en een vel om rondellen te snijden voor mijn tenen. De fleeceslaapzak weegt 445 gram tegenover mijn huidige slaapzak 958 gram = 513 gram winst. Verder zie ik nog wel of ik nog iets anders terugstuur, bijvoorbeeld mijn thermisch ondergoed en slaapmatje. Maar daarover moet ik nog eens nadenken...
Vanavond komen hier nog twee pelgrims binnen, Alice uit Nederland) en André uit Herentals. Zij haalden het nog net op tijd om hier binnen te geraken. Beiden zijn ook van thuis vertrokken en al een eind onderweg.
Het was een mooie dag vandaag, begonnen in de mist en bewolking maar vanaf de middag een stralend zonnetje en blauwe lucht. Volgens de voorspellingen zou het vanacht regenen en morgen wordt een zwaar bewolkte dag. Woensdag krijgen wij regen en dan zie ik op de App geen regendruppels meer tot volgende week woensdag. Wij hebben het al slechter gehad...
Voilà, batterijen opgeladen, uitgerust, goed gegeten, inkopen gedaan en weer klaar om er tegenaan te gaan ... maar eerst slapen! Tot morgen.

2 opmerkingen:

  1. Na een deugddoende rustdag terug onderweg om je doel te bereiken. Dit doel komt maar altijd dichterbij, stapje per stapje, kilometer per kilometer.
    Wij genieten van je mooie en boeiende verhalen. De foto's geven ons een goede indruk van wat je onderweg allemaal tegenkomt. Wij krijgen er een les geschiedenis gratis bij. Alvast bedankt voor al de moeite en uren die je hieraan besteed. Ons Magda mogen we ook niet vergeten voor het plaatsen van de foto's. Nog veel moed !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan het verslag van ons Godelieve kan ik niets meer toevoegen.buon camino zonder regen en met veel zon.dit is misschien wel te laat voor vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen