woensdag 15 april 2015

Dag 19: Troyes - Forêt Chenu (27,3km - 484,4 km)



Een superdag vandaag.
Ik was deze ochtend al vroeg wakker (om 5u30), was het de warmte of een zoemende ventilator in de badkamer, ik weet het niet, maar ik had niet veel zin om nog langer in bed te blijven liggen. De avond voordien was ik wat inkopen gaan doen, dus ik had alles bij de hand om zelf een ontbijt klaar te maken. Ik vond een klein plastieken busje honing (100gr), dus vanaf nu is het gedaan van brood met brood te eten. De klokken van de kathedraal luidden 7 uur als ik vertrek. Het wordt weer een mooie dag, de zon schijnt en er is geen wolkje aan de lucht.




 De wegbeschrijving om Troyes te verlaten is zeer goed, gelukkig want hier is geen bewegwijzering.















Ik verwonder mij er weer over hoe efficiënt men hier omgaat met ruimte en groen. Ik denk dat wij op dat gebied van de Fransen iets kunnen leren.










Voor ik het goed besef ben ik de stad uit en zit ik terug in de onmetelijke velden.






















  Na 13 km neem ik een korte pauze om mijn appel op te eten. In Laines-Aix-Bois ga ik langs het mooie kerkje met daarnaast de ruïnes van het portaal van de vorige kerk.











 Een beetje verder ga ik langs een gedenksteen voor verzetsstrijders die hier in 1944 gefusilleerd zijn.














 Vanaf hier heb je een prachtig zicht op Troyes en de vallei.











 En dan duik ik weer het bos in op weg naar Sommeval, 9,5 km verder. Het bos is al goed opgedroogd en mits hier en daar wat plassen te ontwijken kom ik er met droge voeten uit. Negen kilometer is lang maar ik heb het gevoel dat ik vlieg en in geen tijd moet ik het koele bos weer inruilen voor de warme heuvelflank.








 En dan kom ik volledig uit de bossen en krijg een zicht op Sommeval, ik kom precies in een andere wereld terecht. Het uitzicht is adembenemend. Meteen besef je goed waarom je hier aan begonnen bent, waarvoor je het onder andere doet. Dit was een mooi moment en even genieten. Ik nam een panorama-foto en hoop dat jullie die te zien krijgen.





Rest nog 4 kilometer te doen naar het plaatsje waar ik zal overnachten, Forêt Chenu. Om 13u40 kom ik aan, ik heb over de 27,4 kilometer slechts 5 uur en 40 minuten gestapt, een topdag.
Wij, want wij slapen hier met 4 pelgrims, krijgen een klein huisje toegewezen, een mini gite. De mevrouw is heel vriendelijk  en binnen de kortste keren ken ik de hele geschiedenis hoe zij hier terechtgekomen zijn en hoe zij begonnen zijn met het opvangen van pelgrims. Het is toch handig als je de taal een beetje spreekt en verstaat. Deze avond eten wij omelet met aardappelen en jambon en salade met een flesje wijn erbij. Het slapen wordt een beetje behelpen. Er staat hier een dubbel bed, en in de keuken staat nog een klapbed, wij zijn met z’n vieren, dus dat wordt wat behelpen. Maar wij kennen elkaar al een beetje dat is weer meteen opgelost. De twee dames nemen het dubbelbed, ik slaap in de keuken en de tweede man zal op een matrasje op de grond slapen. Naar toilet gaan ’s nachts wordt een avontuur!



Vanaf morgen heb ik mijn route wat aangepast volgens de beschikbare slaapgelegenheden. Morgen ga ik naar Flogny-la-Chapelle (27,5 km), overmorgen naar Chablis (26 km), zaterdag naar Bessy-sur-Cure (31,3 km) en zondag hoop ik aan te komen in Vézelay (24,1 km). Daar heb ik mijn eerste rustdag gepland.
Vandaag ging het dus heel goed, wij vertoeven in fijn gezelschap, er is geen stress, ik heb vanavond geen vergaderingen en mijn telefoon rinkelt niet, wat moet een mens meer hebben! Tot morgen.

1 opmerking:

  1. Een zonnig verslag van een prachtige dag in een zeer mooie streek.je hebt er precies vleugels van gekregen.ik wens je nog vele mooie dagen als deze.

    BeantwoordenVerwijderen