zondag 26 april 2015

dag 30 : Bourges - Saugy ( 27 km - 756,5 km )

Na het eenvoudig ontbijt neem ik afscheid van mijn gastgezin. Zij willen echt geen geld voor mijn verblijf en het eten. “Je was onze eerste pelgrim en onze gast, denk eens aan ons als je in Compostela aankomt”. Na een laatste foto word ik uitgewuifd. In de drukte van gisteren was ik mijn bevoorrading volledig vergeten, maar als ik de Rue Galilée uitkom zie ik de markt staan op de Place La Bonnet. Ik koop een baget en krijg er spontaan een koek met crème en chocolade gratis bij: “denk eens aan mij in Compostela”. Ik koop nog een banaan en een droge worst ‘Pur Porc Noissette’. En dan kan ik eindelijk om 9 uur vertrekken, zo laat is het nog nooit geweest.
Ik kom met de beschrijving in de gids van Lepere vlot uit Bourges weg. De stad is al opgekuist na het festivalgeweld, hier en daar ligt er nog iemand zijn roes uit te slapen. Deze avond is het weer van dat, vier dagen lang.










Eens de stad uit begeef ik mij weer op de Departementale 16, zelfde verhaal als gisteren,
Maar vandaag bijna 15 kilometer op deze weg. Het eerste dorp dat ik tegenkom is La Chapelle-Saint-Ursin.
























 Wat verder passeer ik voorbij een enorme munitiefabriek met een indrukwekkende beveiliging. Ik loop zeker een dik half uur langs de omheining tot ik
in Villeneuve-sur-Cher aankom, een vrij nieuwe agglomeratie die duidelijk gebouwd is als residentiële voorstad van Bourges. De kleine kerk is gebouwd in een stijl volledig vreemd aan wat ik gewoon ben te zien in deze streek (ik bevind mij nu in de Berry). Op een plein neem ik mijn eerste rustpauze, er is een brocantverkoop bezig. Er komen direct enkele mensen op mij af om een praatje te maken. Van waar kom ik, waar ga ik naartoe, hoe lang onderweg, hoeveel kilometer, het zijn de vragen die telkens weer gesteld worden.  Denk eens aan ons als je aankomt.


 Na enkele kilometers door het bos en de velden loop ik over een brug over de Cher. Lange slierten waterplanten hebben een vreemd effect op de rivier. Wat verder kom ik aan een camping (die nog gesloten is). Er is een serieuze bui op komst en ik besluit daar even te gaan schuilen. Een wandelclub heeft daar haar start- en aankomstplaats gehad en de vrijwilligers sluiten dit evenement af met een barbecue. Ik kom dus letterlijk op het goede moment aan, en word meteen uitgenodigd om ook wat te eten  te drinken. Ik eet een broodje met zwarte pens en drink een bekertje rosé (of twee).



















Rond 16 uur kom ik aan in de gite in Saugy, een mooi lokaal, vroeger het dorpsschooltje, met goede voorzieningen. Straks komen er nog 4 pelgrims bij.




























Vandaag deed onze Kobe zijn eerste communie, en was er feest in de tuin bij Hans en Gaby. De ganse familie was er verzameld, spijtig dat ik er niet bij kon zijn. Ik kreeg het ook niet klaar om een Skype-verbinding te organiseren wegens geen WiFi te vinden. Een telefoontje kon toch nog wat goedmaken.

Ik stapte vandaag ook voor iemand van de parochiegemeenschap van Vilvoorde. Simonne, ik nam vandaag jouw gebedsintenties mee onderweg. Ik weet niet of je deze blog volgt, anders moet Geert nog maar eens inspringen om je dit te melden.
Tot morgen!



Ook vandaag onderweg werd het je gevraagd,
‘Prier pour nous á Compostelle’.
Het verzoek van zomaar iemand langs de weg,
Een vreemde.
Wil je voor me bidden als je aangekomen bent?
Zelf zul je de reden van het verzoek zelden weten.
Betreft het een gebed om genezing,
een gebed voor hulp in nood,
een gebed voor een nog ongeboren kind?
Zomaar een verzoek?
Nooit zomaar.
(Joop van der Meulen)












2 opmerkingen:

  1. Weer een stap dichter bij je doel. Weer een ervaring rijker.
    Leuk wanneer je zo veel vriendelijke en geïnteresseerde mensen ontmoet, met maakt de weg boeiend en
    onvergetelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jan,
    Wij reizen met U mee.
    Dank u voor deze mooie blog.
    Vele groetjes van onze hele familie

    BeantwoordenVerwijderen