zaterdag 4 april 2015

Dag 8: Rocroi - Signy l'Abbaye (32 km - 219,6 km)

Eerste les kaartlezen: hoe korter de hoogtelijnen bij elkaar staan hoe steiler de helling; en als de weg dan ook nog loodrecht op de hoogtelijnen staat, dan staat er een flinke kuitenbijter te wachten; volgt de weg de hoogtelijn dan is de weg in principe zo goed als vlak. Inderdaad, ik zit volop in de Franse Ardennen en dat laat zich voelen.
Deze morgen startte ik reeds vroeg na een ontbijt van brood, chocolade (dank u ma, zo is mijn rugzak weeral 40 gram lichter) en thee. Het is mistig en er valt wat nattigheid als ik de deur van de herberg achter mij dichttrek. Ik loop nog langs bij de bakker voor de dagelijkse bevoorrading.
Ik loop op goed begaanbare wegen deze keer, ook de kaarsrechte weg door het Forêt Dominiale is goed onderhouden en droog. De bossen staan hier vol met mooie gele paasbloemen, de kleine variant, heel mooi in deze tijd van het jaar. Vanaf Chilly wordt het veel heuvelachtiger en de hellingen volgen elkaar snel op. Ook de voorgenoemde kuitenbijter situeert zich hier. En het blijft maar regenen, voor de 8ste dag op rij, zo een fijne motregen waar je sowieso nat van wordt. In het dorp l'Echelle is er paaseierenraap voor de kinderen uit de omgeving. In het zaaltje op de binnenkoer van het kasteel zie ik volk en ik ga vragen of ik daar enkele ogenblikken kan rusten. Geen probleem en de twee dames trakteren mij direct op chocomelk en cake. Voor de kinderen terug zijn ga ik terug op pad.
In Aubigny-les-Pothees moet ik beslissen, doorgaan of hier stoppen. Ik nestel mij in het kerkportaal (een droog plekje) om uit te rusten, te eten, en mijn voeten wat lucht te geven, en telefoneer naar Signy om te horen of er plaats is. Geen probleem, ik vind onderdak bij mevrouw Agnes Le Fort, en besluit de volgende 13 km vandaag nog te doen.




Vanaf dan begin ik weer aan mijn dagelijkse portie modder en slijk. In het laatste stuk bos volg ik een houthakkerspad, nauwelijks een pad te noemen, en er zullen hier veel pelgrims moet passeren om dit pad vrij te houden van doornen en andere  begroeiing. Rond 15 uur kom ik aan in Signy l'Abbaye en meld mij bij mevr  Boucher, de verantwoordelijke voor de opvang van pelgrims en de mevrouw met wie ik vooraf gebeld heb. Ik moet nog even wachten voor ik mijn slaapplaats kan innemen bij mevr Le Fort dus wandel ik nog wat rond en doe mijn inkopen voor morgen.
Mevr Le Fort is een heel enthousiaste gastvrouw, zij vertelt, en vertelt, en vertelt en ik krijg er geen speld tussen. Zij wijst mij op de feestdagen en de moeilijkheid om een slaapplaats te vinden. Als ik haar vertel wat mijn plannen voor Pasen en Paasmaandag zijn neemt zij haar telefoon en regelt alles voor mij. Zo kan ik morgen in Chateau Porcien binnen in de plaatselijke gite want ik kreeg nu al de toegangscode.
Ik zit dit hier allemaal op te schrijven in de plaatselijke auberge waar ik de dagschotel nuttig  waar ik van Mevr Agnes moet afdingen op de prijs met mijn geloofsbrief. "Zeg maar dat ik je gestuurd heb" geeft ze mij nog mee voor ik de deur uitga.

3 opmerkingen:

  1. Ja Jan, je hebt je Goede Week achter de rug. Het einde van een vastenperiode.Je trekt nu verder naar het zuiden. Hopelijk met beter weer.Pierre en ik wensen je een Zalig paasfeest en veel goede moed voor het tweede deel van je tocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook Zalig Pasen vanuit de Scheldedreef. We volgen op de voet en wensen je nog veel moed !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beter weer wens ik,je toe en het zou op komst zijn !

    BeantwoordenVerwijderen