woensdag 1 april 2015

Dag 5: Leffe - Givet (25 km - 137,1 km)

Volgens Frank De Boosere is de App van het KMI de beste weervoorspeller, veel nauwkeuriger dan Buienrader en andere varianten. Wel Frank, vandaag zat het KMI er serieus naast. Wat een regenvrije dag moest worden werd er eentje met buien van afwisselend regen of hagel. De enige twee weertypes die ik nog moet afvinken zijn sneeuw en zonneschijn. Maar wij gaan niet klagen, het was best te doen vandaag.
Ik startte deze morgen om 9u25 aan de abdij van Leffe. Daar ontmoet ik mijn eerste medepelgrim, Olivier. Hij zal ook de volledige route lopen samen met zijn vriendin die binnen enkele dagen aansluit. Het is zijn eerste dag. Hij verwondert zich over de grootte van mijn rugzak, de zijne meet en weegt zeker de helft meer dan de mijne. Wij zullen mekaar waarschijnlijk niet meer tegenkomen, zij zullen onderweg vooral camperen. Met een handdruk wensen wij elkaar een buen camino.

Een paar jaar geleden (insiders kennen deze uitspraak van mij) voerde kwb campagne met de slogan “Er zijn te veel varkens onder ons”. Het ging o.m. over de vervuiling ten gevolge van de mestoverschotten. Hier, aan de Maasoevers geldt de slogan “Er zijn te veel ganzen onder ons”. Soms is het echt slalommen tussen de uitwerpselen van de vooral geïmmigreerde Canadese- en Egyptische ganzen.




Geen kilometers asfalt vandaag. Kort voorbij Dinant krijg ik een wegeltje naast de Maas voorgeschoteld dat mij doet denken aan onze avontuurlijke wandelingen langs de Ourthe op Kwb-weekends in Borzee. Veel omgevallen bomen en afgebroken takken zorgen voor klim,- schuif, - en struikelwerk. Op een bepaald moment moet ik gehurkt langs een overhellende rots, het was dat of zwemmen of een uur omweg doen langs de GR. Variatie genoeg vandaag, maar ook een uitdaging voor de gewrichten die ik voor de eerste keer begin te voelen. Ik passeer het Chateau de Freyer (aan de overkant van de Maas), waar wij zo’n 10 jaar geleden een fotoshoot maakten van onze Benji (Tibetaanse Terriër). Hij moet toen ongeveer 2 jaar geweest zijn. Het waren prachtige foto’s tussen het groen van het kasteelpark. Een van de foto’s staat nog op mijn Facebookaccount. Mijn dagtrip eindigt om 14u45 bij het bureau touristique in het grensstadje Givet (F). Daar wacht Magda op mij om verder te rijden naar de camperplaats. Het dagelijks ritueel van wassen en plassen begint routine te worden. Voor de rest van de dag platte rust ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten